Articles

Artiklar inom: varumärke, kommunikation, försäljning, ledarskap, managament, excellent service, (o)hälsa, stress

Så här hanterar DU Corona-krisen

Text: Mikael Grawe, mars 2020
Med anledning av Covid-19 vill jag delge ett antal konkreta tips till dig. Jag har själv jobbat många år inom bl.a. (akut)sjukvården och även professionellt med kommunikationsfrågor på de flesta nivåer under lång tid. Just nu ser vi inte bara en kris inom hälso- och sjukvårdsområdet, utan även inom media samt sociala kanaler. Förutom alla oroliga själar, självutnämnda experter och dessinformatörer så finns det personer som helt tappat den moraliska kompassen när man ringer till äldre personer för att erbjuda handlingshjälp. Läs artikel.

LUGN och FIN, använd hjärnan i Corona-tider

Text: Mikael Grawe, mars 2020
Jag instämmer med Johan von Schreeb i denna artikel i Svenska Dagbladet – SvD om rapporteringen av Corona. På tok för många proffstyckare och dessinformatörer simmar i grumligt vatten. Och det är faktiskt förvånande att Dagens Nyheters Peter Wolodarski, en av Sveriges absolut mest inflytelserika opinionsbildare, formulerar sig som han gör. Läs artikel.

Ord och människor behöver kompisar

Text: Mikael Grawe, dec 2019
Liksom ord behöver kompisar, behöver även människor värdefulla relationer. Både privat och på jobbet. Men moraliska och systematiska trakasserier bitar sig tyvärr allt för ofta fast i många organisationer. Jag har själv sett och upplevt det på nära håll. Det gäller även många medmänniskor till mig; kollegor, grannar, vänner. Läs artikel.

Make normal great again

Text: Mikael Grawe, dec 2019
Under flera år använde jag mig frekvent av frasen “normal is boring”. Vem som myntat begreppet? Oklart läge! Det är säkert någon supercrazy amerikan som gått bananas. Förmodligen en person (en hen, bäst att vara pk, vill ju inte kränka någon…) som går på händerna till jobbet och springer Maraton baklänges. Som driver 59 företag och sover tre timmar per natt. Jag gillar i alla fall frasen. Att våga utmana sig själv och andra. Att våga tänka och göra nytt. Läs artikel.

Sextips för en säljande och hälsosam höst

Text: Mikael Grawe, aug 2019
För många människor innebär den kommande hösten ett stresspåslag, “suck (!), är semestern redan slut…”. Egentligen är det rätt puckat eftersom vi först stressar under våren för att hinna bli klara till semestern. Därefter hetsar vi över allt som ska avverkas under ledigheten (vi måste ju hinna med alla balla saker som vi kan skryta om när vi är tbx…). Slutligen stressar vi inför den annalkandes hösten och jobbstarten. Superknasigt liksom. Läs artikel.

Därför har alla resultat ett pris

Text: Mikael Grawe, dec 2018
Under året har jag utmanat begreppen “försäljning” och “resultat”. Vi börjar med resultat, vad är det? Å ena sidan är det ett samlingsbegrepp för ekonomisk vinst och förlust. Fokus på #nyckelkunder, #säljplaner, best practise, #content #marketing, #seo, #säljcoaching, #digitalisering, #adwords och mycket mer. Vi drar in stora ordervärden och vips så får vi ett (fantastiskt) resultat. Eller? Vad innebär då det köldskadade och vulgära ordet #försäljning: att vara säljare. Hjälp…panik….! Uttalandena “jag är ingen säljare…” eller “jag jobbar faktiskt med människor…”, klingar ofta i mitt öra. Mental oreda gäller. Läs artikel.

Kärleksboosta medarbetarna till försäljning: 10 tips

Text: Mikael Grawe, sept 2018
Människan har alltid premierat det kortsiktiga, vilket är helt naturligt ur ett evolutionärt perspektiv. Det har då handlat om överlevnad. Men ur ett organisationsperspektiv blir frågan en smula problematisk. Många gånger är det så att vi stirrar oss blinda på minskade kostnader och andra (ofta) mätbara faktorer. Säljarna premieras, de individer som drar in de stora affärerna. Vi gör det via utmanande säljtävlingar och firar dem på konferenserna. Gott så. Men det finns fler personer som, ofta minst lika mycket, bidrar till orga­nisationens resultat och framgång. Det kan handla om lagspelare som självmant agerar ledare, som förvaltar, ifrågasätter och utvecklar kulturen. Liksom fotbollslagets världsspelare inte kan vinna matchen själv, kan inte heller VD:n eller toppsäljaren inneha och leverera på organisationens samtliga övriga positioner på samma gång. Samtidigt som människan jagar kortsiktig stimulans har antalet sjukskrivningar i stressrelaterade sjukdomar mer än fyrdubblats sedan år 2010. Det här är ju helt sjukt. I dubbel bemärkelse. Läs artikel.

Därför kan jag sakna den sjuka vården

Text: Mikael Grawe, juni 2018
Det finns ett magiskt skimmer. Samtidigt något sorgligt över denna bransch. Jag har själv flera års erfarenhet från sjukvården; både vid båren, på båren och som konsult. Förutom min egen formsvacka på ungefär 48 månader, blev det många lärorika år, företrädesvis inom akutsjukvård, men även många andra områden. Jag varken kan eller vet allt, men har i alla fall en gnutta insyn. Och vi ska återkomma till cancerbarnen och fina Oscar. Läs artikel.

Se till så att kunden inte vänsterprasslar

Text: Mikael Grawe, feb 2018
Att ge fantastisk #service är (ofta) en investering. Det ger dig en krockkudde om något fallerar. Kunden blir mer förlåtande. Däremot kan det kosta mycket att underprestera. Ryktet sprider sig i #sociala medier likt ett blitzkrieg. Ett osorterat flöde av #kommunikation och bryska åsikter från proffstyckare gör det svårt att försvara sig. Det såg vi inte minst under #metoo-upproret. För, var allting sant? Läs artikel.

Så här gör vi ett bättre år 2018

Text: Mikael Grawe, dec 2017
Hallå där i julskägget! Hemma hos oss lunkar julen på i maklig takt. Alla är lyckliga. Harmoniska. Ingen stress. Granen är grön. Barrar absolut inte. Pysslar gör barnen. Och städar rummen. Paketen är inslagna. Ekologisk julskinka, check. Vi har endast köpt minimalistiska gåvor som vi verkligen behöver. Naturligtvis inget Kina-skräp. Känn ingen stress. Jag förutsätter att alla människor är lika välbalanserade och njuter till fullo av denna avslappnade tillvaro. Läs artikel.

7 konkreta tips för säljsamtalet

Text: Mikael Grawe, maj 2017
Försäljning är som sagt både kul och nödvändigt för att företaget ska blomstra. Men visst är det så, att det är trångt där ut idag. I etern. På nätet. Och det är svårt att nå beslutsfattarna. Så ibland är det nödvändigt kavla upp ärmarna, ringa och boka det där mötet. Läs artikel.

Smart eller tveksam merförsäljning?

Text: Mikael Grawe, mars 2017
Försäljning är superviktigt och helt avgörande för ett företags överlevnad. Men gör det med finess. Jag tycker definitivt inte att all försäljning är bra försäljning, t.ex. som när företag använder sig av märkliga, dolda, irrelevanta kostnader bara för att krama ur kunden några extra slantar. Fråga dig vilken känsla i kroppen du vill att kunden ska ha med sig efter köpet. Läs artikel.

Öka säljet med idealkundsarbete, så här gör du!

Text: Mikael Grawe, jan 2017
Allt för många företagare krånglar till det. Det skjuts för mycket hagel och man hoppas på träff. Självklart ska du följa trender och testa ny teknik, pröva nya metoder. Men du behöver inte göra allt. Fokusera! Gör aktiva val. Våga välj bort. Back to basic och jobba utifrån ett idealkundsperspektiv. Läs artikel.

Därför ska du ha ett starkt varumärke mot dina nyckelkunder

Text: Mikael Grawe, okt 2016
Ett starkt varumärke, laddat med rätt ingredienser ger säljfördelar. Företag som är duktiga på att skapa starka varumärken gör något som vi alla kan dra lärdom av. Låt mig berätta. Dels jobbar man mycket strukturerat, metodiskt och konsekvent över tid. Uthållighet är A och O. Inget lämnas åt slumpen. Dessutom läggs det mycket energi på att bygga kulturen i organisationen. Kultur och rätt värderingar är allt. Har vi inte det på plats blir det som att bygga ett hus på en leråker. Läs artikel.

Därför ska du fokusera på dig själv och din egen business

Text: Mikael Grawe, aug 2016
Du har säkert också varit med om det? Mentala kullerbyttor. Psykologiska trångmål. Fel fokus. Ska jag (miss-)lyckas med försäljningen? Kommer jag kunna leverera så att kunden blir nöjd? Duger jag? Tänk om någon upptäcker att jag bara är en fis i rymden? För att inte tänka på alla “lyckade människor” med glamorösa titlar och gastronomiska framgångssagor (i alla fall enligt Facebook, Instagram m.fl.). Ja, ibland är det faktiskt svårt att hålla tungan i rätt mun. Prestationsångesten tar allt större plats. Läs artikel.

Så här blir du världsklass på service ♛

Text: Mikael Grawe, maj 2016
Hej i vårsolen. I am back! I en allt mer digital värld, där det är svårt att vara unik, det mesta kan kopieras och därmed sjunker i värde så blir det viktigare att ha medarbetare som representerar företaget 24seven. Försäljning handlar om att skapa en värdebaserad process, en kontinuerlig resa med en fantastisk upplevelse före, under och efter. Läs artikel.

Even doctors have human feelings: this is what influences them in the prescription process

Text: Mikael Grawe, mars 2016
Academic award-winning master´s paper (94p): On Relations, Networks and Interaction – with reference to the decision-making process of doctors´choices when prescribing drugs.* (School of Business, Stockholm University). Published in 2003, but still most relevant. It´s all about relations and network. Enjoy! Read article.

Om konsten att övertyga, del 3(3)

Text: Mikael Grawe, feb 2016
Käre läsare. Då var vi framme vid del tre, den sista rafflande delen om retorik och presentationsteknik. Under tiden jag författat dessa storartade texter har den italienska kirurgen, forskaren och pasta-professorn Paolo Macchiarini lyckats charma och lura i princip hela världen. Inte minst forskareliten och Karolinska Institutet (KI) kring sina “framgångar”. Läs artikel.

Det här gör dig retoriskt framgångsrik, del 2(3)

Text: Mikael Grawe, feb 2016
I del ett (1) inledde jag med presentationsteknik och retorik i allmänhet, för att sedan avsluta med 10 tankar om förberedelser. Kunskaperna kan och ska naturligtvis inte bara användas vid större presentationer. De bör nyttjas i alla sammanhang, t.ex. vid (försäljnings-)möten. I vardagen. I hemmet. I skolan. Du kanske minns läraren John Keating (spelad av Robin Williams i filmen Döda poeters sällskap) som kommer till en privatskola i delstaten Vermont i USA 1959. Snabbt blir han den mest populära läraren bland eleverna och minst omtyckt av kollegorna. Själv minns jag en av mina lärare på universitetet som med nedsänkt huvud läste högt ur sin avhandling för 150 studenter i 90 minuter. Katastrof. Läs artikel.

Så här gör du ditt livs presentation, del 1(3)

Text: Mikael Grawe, jan 2016
Du står där! Framför kunden, styrelsen, publiken, vem det än må vara. Dags att leverera. Kanske ditt livs affär. Kroppen eldar på som en vedkamin och kinderna är ketchupröda. Mysiga svettringar under armarna. Darrande fingrar. Osäkerheten är ett faktum. Mötet har förvandlats till en mardröm. Det finns ingenstans att ta vägen. Läs artikel.

De 10 råden för konkret HSR-arbete (Human Social Responsibility)

Text: Mikael Grawe, jan 2016
Enligt Harvardprofessorn Robert G Eccles är företag med bra hållbarhetsarbete lönsammare och levererar mer avkastning till sina aktieägare än sina jämlikar. De har även högre börsvärden, lockar lättare till sig attraktiv arbetskraft och skapar trygga relationer till sina intressenter. Hans forskningsbana är gedigen med nästan 40 år i vetenskapens tjänst. Läs artikel.

Våga vara otrogen! 10 tips & heta tankar

Text: Mikael Grawe, nov 2015
Visst är det härligt att vara otrogen! Det berikar verkligen. Något jag varmt kan rekommendera. Vi är ju som ni vet känslomänniskor, helt klart irrationella varelser i vardagens alla beslut små och stora beslut. Vem vill inte ha ny bekräftelse, få känna sig speciell, vara den där utvalda? Det där pirret. Ångest? Dåligt samvete? Nej, varför det? Det är viktigt att fånga godbitarna i vardagen. Fler och bättre affärer. Läs artikel.

Konstruktiv feedback – så här gör du

Text: Mikael Grawe, nov 2015
Nyligen fick jag höra av en bekant att kollegorna på jobbet haft ett “utvecklande” gruppsamtal. Tio kacklande personer på det välkända företaget X munhöggs om mödor och ångest. Hårda toner, ingen styrning, skrik och tårar. Mötet blev inte helt lyckat om jag uttrycker mig milt. Du har säkert också varit med om det. Någon står och vrålar till dig, ger “feedback”. Läs artikel.

AIDA – prisad reklammodell som ger vägledning

Text: Mikael Grawe, okt 2015
Denna gång ger jag mig i kast med AIDA (Strong, 1925). Då syftar jag inte på operan i fyra akter med musik av Giuseppe Verdi från 1870, utan på den anrika reklam- och marknadsmodellen, sedermera AIDAs. Jovisst, den är till åren kommen, är inte perfekt, men ändå; handfast, tänkvärd, funktionell. Och busenkel. Att använda modeller är att rekommendera då de ger stöd och riktning i arbetet, samt påminner om frågeställningar som annars lätt glöms bort. Läs artikel.

7 klokheter – försäljning genom digital påverkan

Text: Mikael Grawe, okt 2015
Ja, plötsligt händer det. I helgen lyckades någon “smart” individ (sannolikt av det tragiska könet: man) via ett hot i appen Jodel få Lunds universitet att stänga arbetsplatsen för 60 000 personer. I måndags var skolan stängd med anledning av ett textmeddelande på 98 tecken (=612 personer/tecken). Läs artikel.

Från Missförstånd till Massförstånd – 10 tips för kvalitetssäkrad kommunikation

Text: Mikael Grawe, okt 2015
Hör och häpna käre läsare, jag kastar mig handlöst ut i etern med följande revolutionerande statement. Många organisationer antingen kommunicerar för lite och otydligt eller så lider man av ett annat syndrom: överstyrning av verksamheten. Ordergivningen kommer från alla möjliga håll och kanter. Det är obra och blir kontraproduktivt. Läs artikel.

Zlatanera mera! Så här säljer du med professor Kano

Text: Mikael Grawe, sept 2015
Försäljningen är ju vanligtvis 100% av omsättningen (sic!). Därför är det über-bra att den fungerar. Och försäljning, från ax till limpa (ej endast bagare), är inte bara kul. Det är A och O att inflödet av pengar säkras över tid. Men hur gör vi? Utmaningarna är ju hyggligt många idag. Exempelvis så är din säljprocess inte lika intressant längre, det är istället köpprocessen som är av relevans. Läs artikel.

Säljpsykologi & påverkan: 6 tips som leder till köp

Text: Mikael Grawe, juni 2015
Vad är det som gör att människor säger JA till ett köp eller engagemang? Kan vi påverka i “rätt” beslutsriktning? Svaret är JA. Det finns många (k)luriga trix som människor använder (o)medvetet. Hjärnan har ju visat sig inte vara så rationell som en gång var vår uppfattning. All forskning visar istället på att vi till största delen gör våra val av emotionella skäl. Psykologiprofessorn och författaren Robert Cialdini med forskarteam hävdar att det finns sex universella principer för övertalning. Läs artikel.

Vad kan näringslivet lära av en förskolepedagog?

Text: Mikael Grawe, maj 2015
De flesta av oss vet (förhoppningvis) vad vi gör på jobbet. De flesta av oss vet även hur vi gör det. De flesta av oss vet emellertid alltför sällan varför vi gör något. Och kan vi inte besvara frågan varför på ett vettigt sätt, är det svårt att bli särskiljande i en mördande (internationell) konkurrens. All forskning visar på att vi till största delen gör våra val av emotionella skäl, när vi känner oss träffade av en berättelse, ett engagemang, en vision. Vi vill köpa av personer som drivs av ett äkta WHY. Ändå envisas alltför många organisationer med att kommunicera endast på en rationell och saklig nivå med fokus på vad och hur. Läs artikel.

Därför ska företagare ha koll på ett medielandskap i förändring

Text: Mikael Grawe, maj 2015
Medielandskapet har under senare år genomgått en sällan skådad förändring. Färsk teknik appliceras i nya och gamla sammanhang. Tidningar, tv-kanaler, virtuella världar, bloggar, communities lanseras. Människor debatterar. Propagerar. Slagfältet är oändligt stort. Information och nyheter distribueras och sväljs okritiskt med ljusets hastighet. Snabbt. Smakar gott. Plusmeny. Vi bakar tillsammans. Mer content. Nymodigheter knyter samman folk och generationer världen över. Alltför många medborgare ser sig som journalister i det nutida medielandskapet. Gör du? Läs artikel.

ALLTID och ALDRIG vid kriser och mediekontakter

Text: Mikael Grawe, maj 2015
Plötsligt händer det. Men du har inte vunnit på triss. Och det handlar heller inte om oväntat besök signerat Gevalia. Företaget utsätts istället för en kompakt medial anstormning. Antingen tar du själv kontrollen, i den mån det går. Eller så gör någon annan det. Garanterat. Läs artikel.

Jag ogillar hand-burgare, detta borde inte ha hänt

Text: Mikael Grawe, jan 2015
Nyligen skrev jag en artikel om hur excellent service kan skapa grym merförsäljning och ett starkare varumärke. I följande historia är kanske fallet inte det rakt motsatta, men det är klart man tar sig en rejäl funderare. För vad händer bakom kulisserna? Följande borde nämligen inte ha hänt. Häng me! Men först ett inledande citat av Jan Carlzon, f.d. VD på SAS och Linjeflyg m.m. Läs artikel.

På picknick i skobutiken – så säljer du (ännu) mer

Text: Mikael Grawe, dec 2015
Följande har hänt. Jag kommer in på XXL i Bromma Blocks utanför Stockholm. Med mig har jag mina två söner, snart fyllda fyra år. Vi ska titta på vinterskor denna soliga förmiddag hösten anno 2014. Maria och jag får en bra kontakt. Vi diskuterar allt från modeller och mode till funktion och hållbarhet. Hon tar även fram den sko som utannonserats i reklambladet. Det var ju den jag skulle ha. Eller? Under tiden roar sig barnen glatt med att möblera om i butiken. När det väl är dags att pröva skorna blir det tvärnit. Nej! Vill inte. Vi försöker med olika tricks både jag och Maria, men icke. Nicht. Njet. Läs artikel.

Prästen: I år blir det jul i Fittan

Text: Mikael Grawe, nov 2014
Ja, precis så, du läste rätt. Så tokigt det blev när Filadelfiakyrkan på Öckerö skulle bjuda in till sitt årliga julfirande. En typsnittsmiss resulterade i ovanstående istället för Jul i Fillan som det skulle ha varit. Inlägget togs bort, men förgäves. Någon hade redan delat på sociala medier. Och fort gick det. Efter viss nervositet svarade kyrkan fyndigt på Twitter: “Ingen fitta, inget jesusbarn”. Genialt. Vad hade Gutenberg sagt om detta informationsflöde? Läs artikel.

Men gör något då för sjutton… stå inte bara där och titta!

Text: Mikael Grawe, okt 2014
Den här artikeln är viktig. Läs den! För någon vecka sedan skrev jag om varför en del organisationer är mer framgångsrika än andra. Jag nämnde att det inte räcker med bara en särskiljande och snygg visuell identitet. Det är hygienvara idag, och borde vara lika självklart som krockkuddar på bilen. Om ett varumärke blir starkt, har tillräckligt med fallhöjd och tål att granskas bestäms av andra faktorer. Faktorer som ofta glöms bort alternativt inte tas på allvar. Läs artikel.